Blokace platební kartou

Funkce blokace platební kartou je vnímána několika způsoby. Popíšeme si ty nejčastější, se kterými se setkáváme v dotazech od uživatelů platební brány Pays a od potenciálních zákazníků. Na blokaci platební kartou se lidé ptají z těchto důvodů:

  1. Obchodník nabízí službu v určitém termínu a její dodání podmiňuje platbou předem.
  2. Obchodník prodává produkt, který nemá přesně danou cenu v okamžiku objednávky.
  3. Obchodník chce jistotu, že zákazník zboží převezme a zákazník chce jistotu, že zboží bude dodáno.
  4. Obchodník poskytuje službu, která vyžaduje kauci.
  5. Dočasná blokace na platební kartě v internetovém nebo mobilním bankovnictví.

Jednotlivé body, které nějak souvisí s blokací platební kartou nyní probereme podrobněji:

1. Obchodník nabízí službu a její dodání podmiňuje platbou předem

Na obrázků je 5 nejčastějších důvodů blokace platební kartou dle opakujících se dotazů od uživatelů i zákazníků: Záloha za služby, cena není konečná, záruka převzetí nebo dodání zboží, bezpečnostní kauce a dočasná blokace. Více je k dispozici přímo v článku. V tomto případě, který je typický zejména pro poskytovatele ubytování a stravovacích služeb, mohou prodejci požadovat blokaci rezervovaného termínu platební kartou. Jedná se o ochranu ubytovatele před tím, když se návštěvník bez omluvy nedostaví. Tento typ blokace nebo zálohy je obvykle jasně uveden v obchodních podmínkách ubytovatele. Blokace termínu ubytování se provádí velmi často právě platební kartou, kdy je předem zaplacena část ceny za ubytování. Po ukončení pobytu je takto uhrazená záloha odečtena od celkové ceny a zákazník platí jen rozdíl. V případě, že je služba ze strany zákazníka zrušena včas, ubytovatel karetní blokaci zruší nebo vrátí uhrazenou zálohu.

Platební brána Pays poskytuje jednoduché řešení pro majitele penziónů, kempů a dalšího ubytování, které umí blokace a zálohové platby řešit.

2. Obchodník prodává produkt, který nemá přesně danou cenu v okamžiku objednávky

Tento případ není tak častý, ale můžete se s ním setkat například u zahraničních samoobslužných čerpacích stanic. Při tankování totiž předem nevíte, kolik paliva se vám vejde do nádrže. Při zahájení tankování vložíte platební kartu a dojde k blokaci částky, kterou navolíte. Po ukončení tankování se blokace zruší a je naúčtována skutečna cena odebraného paliva. Může se stát, že původní zablokovaná částka zmizí později.

3. Obchodník chce jistotu, že zákazník zboží převezme, zákazník, že bude dodáno

Na obrázku týkající se blokace platební kartou je graficky znázorněno Aukro jako prostředník mezi zákazníkem a obchodníkem. Případ blokace platební kartou tohoto typu není přímo karetní blokací, ale reálnou platbou na účet nezávislé třetí strany, která stojí mezi prodávajícím a nakupujícím. Používá se například na největším online bazaru s aukcemi AUKRO. Tato forma bezpečné platby chrání prodávajícího i nakupujícího. Platba kartou je ze strany zákazníka provedena na účet Aukra a jakmile je potvrzeno, že zákazník zboží převzal a toto zboží je v pořádku, pak je platba poukázána prodávajícímu. Zákazník se tedy nemusí obávat, že přijde o peníze nebo nedostane zboží a obchodník má jistotu, že bude zboží převzato.

Platební brána Pays umí systém bezpečných plateb pro své uživatele vyřešit.

4. Obchodník poskytuje službu, která vyžaduje kauci

Kauce jsou běžné v byznysu autopůjčoven, charterových firem a obecně při poskytování zápůjček věcí. V tomto případě jsou standardně prováděny blokace na platební kartě zákazníka. Je to celkem pochopitelné, zapůjčené věci jsou velmi drahé. Obchodník se kaucí jistí proti situaci, kdy mu věc není vrácena nebo je vrácena poškozená. V případě problémů s vrácením pak kauce propadá a předchozí blokace platební kartou je zaúčtována.

Objevují se případy, kdy je věc vrácena v pořádku a blokace ještě po nějakou dobu visí na kartě zákazníka, ale ta po pár dnech zmizí. Pays umí opět tyto požadavky pro své uživatele řešit.

5. Dočasná blokace na platební kartě v internetovém bankovnictví

V transakcích své banky vidíte karetní blokaci za již dodanou nebo zatím nedodanou službu/zboží. Jedná se o běžnou záležitost. Při každé platbě platební kartou dojde nejprve k provedení blokace a teprve po několika dnech (může to být i výrazně déle) je částka odečtena z bankovního účtu zákazníka. Jedná se o standardní postup. V určitých speciálních případech se může jeden nákup objevit v blokacích dvakrát, ale díky kontrolním mechanismům bank i acquirerů je následně odečtena částka z účtu pouze jednou.

V případě, že se na vašem bankovním účtu objeví dvakrát stejná blokace, není obvykle důvod k obavám z duplicitního stržení peněz. Pokud se však na platební kartě objeví blokace, kterou nepoznáváte, zvažte její reklamaci.


< předchozí článek - další článek >

Hledáte bezpečné a cenově dostupné řešení pro přijímání online plateb?

Kontaktujte nás